Eräänä päivänä minulle soitti paikallisesta liikuntakeskuksesta nainen ja tarjosi aikaa kehonkoostumusmittaukseen ja liikunta-analyysiin. Kerroin asiasta yrittäjä ystävälleni, joka myös tehnyt mittauksia työkseen. Aito olon Miia lupasikin tulla Jennilään tekemään kehonkoostumusmittauksia ja kertoa hieman asiasta, koska asia minulle vieras, mutta toki kiinnostava. Se mitä kannamme jalkojemme päällä vaikuttaa tietenkin myös jalkoihimme. Odotankin innolla omia tuloksiani kun saadaan päivä pidettyä. Sinne voit ilmottautua viestillä, facebookissa tai vain ilmaantumalla paikalle. 

Miia Aitta-aho on lähihoitaja, kuntosalivalmentaja, kahvakuulaohjaaja, ravintovalmentaja ja personal trainer ja kertoo nyt kehonkoostumusmittauksesta. Mistä kehomme koostuu, on monien asioiden summa, mutta myös kemiaa. Keho koostuu kuudesta eri alkuaineesta; hapesta, vedystä, fosforista, hiilestä, typestä ja kalsiumista. Luusto, lihaksisto, verenkierto, hengitysjärjestelmä sekä hermoverkosto muodostavat kehomme. Lisäksi proteiinit, rasvat, glukoosit ja hiilihydraatit ovat tärkeässä osassa. Kehonkoostumuksesta voidaan mitata mm -lihas ja rasvaprosentin määrä ja osuus kehonpainosta -sisäelinten ympärillä olevan tasvan määrän -solun siäisen ja ulkoisen nesteen -painoindeksin -energiantarpeen.

Jos olet aloittamassa elämäntapamuutoksen, suosittelen mittausta projektin alussa ja 3-6kk välein. Hyvä on muistaa, että nämä ovat laitteita ja antavat viitteitä kehonkoostumukseen. Jos kehossa on paljon nestettä, kone tulkitsee sen helposti rasvaksi. Monesti kuitenkaan vaaka ei välttämättä näytä oikeaa tulosta ja laite antaa hyviä viitteitä kehonkoostumuksesta. Laitteissa on sen verran eroja, että suosittelen ehdottomasti tekemään samalla laitteella mittauksen. Tällöin mittaustulos on vertailukelpoinen. Luotettavan tuloksen saamiseksi olisi hyvä ottaa seuraavat asiat huomioon:

-ravinnotta ja juomatta 2h ennen mittausta
-vältä voimaksata fyysistä rasitusta 12-24h ennen mittausta
-virtsarakon tyhjennys n.30min ennen mittausta
-kuukautiskierto vaikuttaa naisilla nestetasapainoon ja mittaustulokseen
-vältä alkoholia 2vrk ennen mittausta
-ei raskaanaoleville
-ei sydämentahdinta
-edellisenä päivänä ei saisi ottaa nesteenpoistolääkkeitä

Kehonkoostumusmittauksen lisäksi on tärkeää mitata omaa kehoa mittanauhan avulla. Peili ja valokuvat kertovat myös paljon ja elämäntapamuutoksen alussa voi hyvin itsestään ottaa kuvat alusvaatteisillaan, jotta muutoksen näkee hyvin. Mittaus tehdään paljain jaloin.

Olen itse tehnyt pieniä elämäntapamuutoksia kuuluisan kolmenkympin kriisin jälkeen. Pudottanut painoa parikymmentä kiloa, saanut elämääni paljon iloa ja kamppaillut kilojen ja ilojen kanssa vaihtelevasti. Opetellut hyväksymään peilikuvan, vaikkei se aina hehkeältä näytä. Myös sisintä on tärkeää kuunnella, mikä tuntuu itsestä hyvältä. Ei ole järkeä verenmaku suussa juosta etsimässä onnea tai pudottaa painoa. Liikuntalajeja on miljuunia ja niistä itselleen sopivimman löytämisen ei ole helppoa. Se mistä ei tykännyt nuorena voikin olla kiva juttu nyt ja suosittelen ennakkoluulottomasti kokeilemaan kaikkea. Itse tykästyin kuntosaliharjoitteluun, vaikka luulin ettei se ollut mun juttu. Nyt sekin on jäänyt ja kaipaan elämääni tanssia ja uintia kylmässä vedessä, haluaisin kokeilla joogaa. Työhonottotarkastuksessa minut mitattiin, punnittiin, arvioitiin, testattiin ja melko hyvät arvosanat sain. Terveellisen ruokavalion ansiosta kolesteroolit ja muut arvot olivat hyvät. Kuitenkin painoa tulisi pudottaa muutama kilo, jotta riski sairastua diabetekseen lähtisi sieltä riskirajoilta pois. Diabeteksen vaikutus ihmiseen ja koko yhteiskuntaan onkin sen verran kuormittava joten on hyvä, että näitä asioita tutkitaan. Onkin hauska nähdä millaiset tulokset saan Miian kehonkoostumusmittauksessa ja miten innostun niitä muutamaa kiloa ilokseni pudottamaan 🙂

Toivottavasti nähdään taas 🙂